vrijdag 16 november 2012

Recensie: Eve and Adam - Katherine Applegate & Michael Grant

Titel: Eve and Adam
Auteur: Katherine Applegate and Michael Grant
Genre: Young Adult, fictie, science fiction
Format: Paperback, Bookdepository
Publicatie datum: 1 oktober 2012
Talen: Engels

Samenvatting van Goodreads:

And girl created boy…

In the beginning, there was an apple—

And then there was a car crash, a horrible injury, and a hospital. But before Evening Spiker’s head clears a strange boy named Solo is rushing her to her mother’s research facility. There, under the best care available, Eve is left alone to heal.

Just when Eve thinks she will die—not from her injuries, but from boredom—her mother gives her a special project: Create the perfect boy.

Using an amazingly detailed simulation, Eve starts building a boy from the ground up. Eve is creating Adam. And he will be just perfect... won’t he?



Wie kent Animorphs nog? Een persoonlijke favoriet van mij en geschreven door Katherine Applegate. Om eerlijk te zijn ben ik verder niet bekend met haar werk, ik vond het leuk om te ontdekken dat ze nog steeds schrijft! Michael Grant, haar man, is natuurlijk zeer bekend met zijn Gone serie en zijn nieuwe BZRK serie. Samen schreven ze dit bijzondere book, Eve and Adam!

Evening raakt ernstig gewond in een auto ongeluk. Gelukkig is haar moeder de grote baas van een onderzoekslab. In rust en stilte en met de juiste hulp, kan ze daar genezen... Wanneer Eve zich enorm gaat vervelen krijgt ze een projectje van haar moeder, ze krijgt de kans de perfecte jongen te creëren. En dan is daar ook nog eens de mysterieuze Solo, een jongen die in het onderzoekslab woont...

Het is een boeiend boek, je leest het in 1 ruk uit. En wanneer je hem uit hebt, ben je hem ook vrij snel weer vergeten. Ik geef toe dat ik torenhoge verwachtingen had en al maanden uitkeek naar dit boek, ik ben misschien iets te streng. Ik heb er zeker van genoten, maar heb ook veel punten van kritiek.
Wat ik leuk vond aan dit boek is dat de hoofdpersoon totaal niet perfect is. Ze is een meisje met veel fouten en enorm tienerachtige gedachten. Wel merk je dat ze tot nieuwe inzichten komt en leert van haar fouten. Een echt coming of age verhaal, oftwel: young adult. Dat irriteert me ergens ook, Evening heeft soms echt zeer frustrerende gedachten en komt dan wat simpel over (terwijl ze een zeer hoog IQ lijkt te hebben!). 
Wat ik verder leuk vond was dat het einde enorm verrassend is. Ik had pas vlak voor het einde door hoe het echt zat en vond het leuk dat je telkens weer op het verkeerde spoor werd gezet. Ook de romantiek maakte het een echt 'feel good' boek, mix daar een grote dosis mysterie bij in en je bent zo bij de laatste bladzijde! 
De romantiek was grappig en lief maar ik vond het wel wat oppervlakkig. Ik had niet het idee dat de karakters elkaar écht kenden, daarvoor hebben ze naar mijn mening niet genoeg contact gehad. 

Ook moet je weten dat het boek geschreven is vanuit meerdere oogpunten, namelijk Eve's en Solo's. Ik moet hierbij zeggen dat Grant en Applegate dit uitstekend hebben weten te wisselen. Het leest soepel en je leert de andere kant van dingen ook kennen. Ook zorgt dit ervoor dat jij soms meer weet dan een ander personage, dit is wel leuk.

Al met al, gemixte gevoelens. Ik ben niet helemaal tevreden met de karakters en hun relaties. Wel is het verhaal boeiend en wil je weten wat er allemaal aan de hand is.

Beoordeling:
1.       Cover   4/5 
Ik vind de cover leuk. Hij past ook bij Michael Grant's Gone serie. Het plaatje van de slang is passend. 
2.      Verhaal    3/5
Het verhaal is boeiend en houdt je bezig. Je wilt absoluut zo snel mogelijk naar het einde om alles beter te begrijpen.
3.      Personages   3/5
De personages vielen voor mij tegen. Ik vond de onderlinge relaties niet altijd even goed uitgewerkt. Ook vond ik Eve soms wat irritant en simpel.
4.      Wereld  3/5
Het speelt zich vooral af in het onderzoekslab. Deze wordt boeiend omschreven. Ook krijg je een duidelijk beeld van de wereld van nu en de thuissituatie van Evening.
5.      Schrijfstijl   4/5
De twee hebben een zeer herkenbare schrijfstijl. Ik kan niet precies zeggen wat het is, misschien de kleine plottwistjes en de boeiende onderwerpen. Ze zijn anders in hun ideeën en zeer onvoorspelbaar in waar het verhaal naar toe gaat!

Dat geeft dit boek een beoordeling van 3,5/5 punten! Voor mij neigt het meer naar de 3 punten dan naar de 4.

Koop hier!
Engels: Selexyz, Bol , Bookdepository, Amazon
Wat vond jij van dit boek? 

 

1 opmerking:

Reacties vinden wij erg leuk! We proberen er dan ook altijd op te reageren.