zondag 25 november 2012

Recensie: Crewel - Gennifer Albin

Crewel (Crewel World, #1)Titel: Crewel
Auteur: Gennifer Albin
Genre: Young Adult, Dystopie, Science Fiction
Format: E-book via Netgalley
Publicatie datum: 4 oktober 2012
Talen: Engels, Duits en Turks

Samenvatting van Goodreads:

Incapable. Awkward. Artless.

That’s what the other girls whisper behind her back. But sixteen year-old Adelice Lewys has a secret: she wants to fail.

Gifted with the ability to weave time with matter, she’s exactly what the Guild is looking for, and in the world of Arras, being chosen as a Spinster is everything a girl could want. It means privilege, eternal beauty, and being something other than a secretary. It also means the power to embroider the very fabric of life. But if controlling what people eat, where they live and how many children they have is the price of having it all, Adelice isn’t interested.

Not that her feelings matter, because she slipped and wove a moment at testing, and they’re coming for her—tonight.

Now she has one hour to eat her mom’s overcooked pot roast. One hour to listen to her sister’s academy gossip and laugh at her Dad’s stupid jokes. One hour to pretend everything’s okay. And one hour to escape.

Because once you become a Spinster, there’s no turning back.



Wow, wat een geweldig boek! Ik heb de laatste tijd veel mooie dystopieboeken gelezen en ook dit is er weer een. Het lijkt wel alsof ieder nieuw boek wat ik lees net een stukje beter is dan de vorige. Crewel is geschreven door Gennifer Albin. Ik kende haar nog niet en mocht dit boek via Netgalley lezen. Een tijdje geleden heb ik Crewel behandeld in mijn Waiting on Wednesday, dus je kunt je voorstellen hoe blij ik was om het te mogen lezen.

Adelice Lewys is net zestien geworden en heeft haar hele leven haar talent om tijd en leven te weven verborgen gehouden. Spinsters hebben een hoog aanzien in haar wereld en krijgen alles wat hun hartje begeert, maar Adelice wil niet bepalen hoe mensen hun leven leiden. In haar laatste test om te kijken of ze Spinstervaardigheden heeft, laat ze per ongeluk toch haar gave zien en wordt ze weggehaald bij haar familie om een training als Spinster te volgen.

De samenvatting geeft alleen weer waar het boek begint. Het verhaal begint vanaf het punt dat Adelice wordt weggehaald bij haar familie en een verplichte training krijgt tot Spinster. De Spinsters in training krijgen een paar opdrachten om te kijken hoe goed hun vaardigheden zijn, waarna ze een baan toegewezen krijgen. Adelice wordt gedwongen om zo goed mogelijk te presteren en wordt goed in de gaten gehouden.

Adelice is een sterk personage en geeft flink wat tegengas, ook al krijgt ze van iedereen het advies om mee te werken. Soms begreep ik haar emotionele reacties en haar drijfveren niet helemaal, maar ik vond haar wel een boeiend personage en wilde meer over haar te weten komen.

Er zijn twee jongens geïnteresseerd in Adelice, maar toch blijft de liefde op de achtergrond, waardoor de rest van het verhaal wat meer de ruimte krijgt.  Tegen het einde van het boek was er een onthulling over de jongens, die ik vanaf het begin al aan zag komen en waarvan ik het nut voor het verhaal niet echt begreep.

Het verhaal zelf had een hele goede opbouw. In het begin weet je nog vrij weinig over de wereld waar het verhaal zich in afspeelt, maar gaandeweg krijg je steeds meer informatie. De onthulling die tegen het einde van het boek gedaan werd, gaf het verhaal een originele wending en ik ben erg benieuwd hoe hier in het volgende boek op doorgegaan wordt.

Al met al vond ik Crewel een erg origineel boek. Sommige termen over weven moest ik even opzoeken, maar ik kon goed voor me zien hoe de wereld eruit ziet. Dit boek is een aanrader voor iedereen die van een goed dystopieboek houdt.

Beoordeling:
1.       Cover   5/5
 De cover valt enorm op, en nu ik het boek gelezen heb, snap ik ook waar de kleuren voor staan. Een goed gekozen cover voor dit unieke boek.
2.      Verhaal    4/5
Het verhaal zit heel goed in elkaar. Er zit een goede opbouw in het boek en de informatie over de wereld en de Spinsters wordt stukje bij beetje gegeven. In het begin vond ik het lastig om alles te begrijpen, maar naar mate het verhaal vorderde, vielen de stukjes op hun plaats. Het einde van het boek was onverwacht en ik ben benieuwd wat er in het tweede boek gaat gebeuren.
3.      Personages   3/5
Adelice laat niet zomaar over zich heen lopen. Ze vecht voor de mensen van wie ze houdt en weet wat voor gevolgen haar acties hebben voor anderen. Aan de andere kant miste ik af en toe wat menselijke trekjes bij het verlies van dierbaren. De personages waren goed uitgewerkt en hadden duidelijke karaktertrekjes die hen geloofwaardig maakten. Adelice heeft twee mannelijke aanbidders, maar gelukkig blijft de romantiek op de achtergrond. 
4.      Wereld   5/5
Het verhaal speelt zich af in Arras, een nieuwe wereld die in de toekomst gevormd is. De wereld kwam geloofwaardig over en werd uitvoerig beschreven.
5.      Schrijfstijl   4/5
Gennifer Albin weet dit originele verhaal goed op papier te zetten. Ze bouwt het verhaal goed op, beschrijft uitvoerig hoe de wereld in elkaar zit en geeft informatie op de juiste momenten. 

Wat dit boek een beoordeling van 4 punten geeft!

Dit boek is onder andere hier te koop:

Photobucket

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties vinden wij erg leuk! We proberen er dan ook altijd op te reageren.