Recensie: Splintered - A.G. Howard

Auteur: A.G. Howard
Genre: Young Adult, Paranormaal, Bovennatuurlijk
Format: e-book, Netgalley
Publicatie datum: 1 januari 2013 - Amulet Books
Talen: Engels

Samenvatting van Goodreads:

Alyssa Gardner hears the whispers of bugs and flowers—precisely the affliction that landed her mother in a mental hospital years before. This family curse stretches back to her ancestor Alice Liddell, the real-life inspiration for Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland. Alyssa might be crazy, but she manages to keep it together. For now.

When her mother’s mental health takes a turn for the worse and the whispers grow too strong to bear, Alyssa learns that what she thought was fiction is based in terrifying reality. The real Wonderland is a place far darker and more twisted than Lewis Carroll ever let on. There, Alyssa must pass a series of tests, including draining an ocean of Alice’s tears, waking the slumbering tea party, and subduing a vicious bandersnatch, to fix Alice’s mistakes and save her family. She must also decide whom to trust: Jeb, her gorgeous best friend and secret crush, or the sexy but suspicious Morpheus, her guide through Wonderland, who may have dark motives of his own.

Unless she fixes the things her great-great-great grandmother Alice put wrong, Wonderland will have her head.

Oké, ik moet eerlijk toegeven dat ik dit boek zeer kritisch begon. Een Alice in Wonderland verhaal? Ik ben niet echt een Alice-fan, ik vind de film lichtelijk irritant (sorry Johnny). Daarnaast kon ik me niet voorstellen hoe, een op Alice gebaseerd boek boeiend en origineel kon zijn. Maar goed, ik had hem aangevraagd als recensie-boek en toen we hem ook werkelijk kregen moest ik hem wel lezen.
Dus twijfelachtig las ik de eerste zin, na een pagina begon ik me te ontspannen en na een hoofdstuk was ik verkocht. Hallo Alyssa, jij bent echt geweldig! Of beter gezegd, A.G. Howard, jij kan schrijven! Ik ben fan.

Alyssa Gardner is de hoofdpersoon in dit bizarre, grappige en spannende verhaal. Een skater, verliefd op haar aller beste vriend (die helaas verkering heeft met een érg mooi meisje) en daarnaast wordt ze gepest met het feit dat ze familie is van de befaamde Alice Liddell. 'Gekke Alice'. Alyssa is doodsbang om gek te worden, ze kan al insecten horen praten en haar moeder zit in een instituut. Wanneer Alyssa erachter komt dat zij haar moeder en de komende generaties kan helpen door Wonderland in te gaan, springt ze het konijnenhol in.

Wat een verhaal! Het is boeiend en laat je niet los. Wonderland wordt goed beschreven maar Howard laat je zelf de plaatjes inkleuren. En wat een kleuren, dit verhaal is creatief en sprankelend! Het boek is gebaseerd op het verhaal van Lewis Carroll maar Howard geeft er zo'n eigen draai en gevoel aan dat dit niet storend is. Alyssa is een sterk meisje met een kwetsbare kant, ze maakt goede en slechte beslissingen en is heel 'menselijk'.

Met open mond zul je de spannende laatste hoofdstukken lezen, je zult jezelf voor je kop slaan omdat je sommige dingen niet doorhad en met pijn in je hart neem je afscheid van het Wonderland dat A.G. Howard gecreëerd heeft. Het is een orgineel verhaal met leuke twists en spannend actie scenes, maar ook genoeg romantiek voor onze romantische hartjes.

Beoordeling:
1.       Cover   5/5
Wat een super mooie cover! Mooi, mysterieus, spannend. Ook komen er elementen uit het verhaal heel subtiel in terug.
2.      Verhaal    4/5
Het boek is gebaseerd op 'Alice in Wonderland' van Lewis Carroll. Gebaseerd is een goed woord want A.G. Howard heeft op een knappe manier haar eigen verhaal ervan gemaakt, het speelt zich ook af in onze tijd waardoor het hip, fris en vernieuwend is. Het verhaal is spannend en complex.
3.      Personages   4/5
De karakters van Lewis Carroll komen allemaal weer voorbij, maar dan door de ogen van Alyssa en niet de kleine Alice. Alyssa komt erachter dat Alice door haar jonge leeftijd misschien Wonderland wat 'liever' gemaakt heeft. Alyssa zelf is een zeer menselijk karakter, de anderen hebben allemaal een eigen stem en goed beschreven. De twee jongens zijn allebei erg aantrekkelijk beschreven!
4.      Wereld  4/5
Hoewel het niet haar eigen wereld is, beschrijft A.G. Howard het op een zeer boeiende manier. De wereld is magisch, eng, zielig en buitengewoon fantastisch.
5.      Schrijfstijl   5/5