maandag 4 maart 2013

Recensie: October Daye Series - Seanan McGuire

Titel: October Daye serie
Auteur: Seanan McGuire
Genre: Volwassen, Fantasy, Bovennatuurlijk
Format: Paperback
Publicatie datum: 6 november 2009
Talen: Engels


Samenvatting van Goodreads:

October "Toby" Daye, a changeling who is half human and half fae, has been an outsider from birth. After getting burned by both sides of her heritage, Toby has denied the Faerie world, retreating to a "normal" life. Unfortunately for her, the Faerie world has other ideas...

The murder of Countess Evening Winterrose pulls Toby back into the fae world. Unable to resist Evening's dying curse, which binds her to investigate, Toby must resume her former position as knight errant and renew old alliances. As she steps back into fae society, dealing with a cast of characters not entirely good or evil, she realizes that more than her own life will be forfeited if she cannot find Evening's killer.



Seanan McGuire is een vrij grote naam in de fantasy wereld. Ze schrijft ook onder de pseudoniem Mira Grant, onder deze naam heeft ze een GEWELDIGE zombie serie geschreven. Echt een aanrader, zeer binnenkort verschijnt er ook een recensie van de 'Feed' serie op Boekenzee!
Met de October Daye serie gaat Seanan een heel andere kant op, Faeries komen nu aan bod. (En ook andere wezens, maar daarover wil ik niet teveel zeggen). Zombies, faeries... het is leuk om te merken dat al haar series heel anders zijn. Één ding dat altijd terug komt is haar prettige manier van schrijven. 

De serie draait vooral om Toby Daye. Toby is een soort van detective, ze werkt voor de koning van het gebied waar ze woont. Voor hem doet ze onderzoek naar de verdwijning van zijn vrouw en kind. Wanneer Toby te dicht bij de waarheid komt wordt ze omgetoverd tot een vis. Dit klinkt heel kinderachtig maar is eigenlijk afschuwelijk. Jarenlang leeft Toby als een vis in een vijvertje in het park. Ze ís een vis en weet niet dat ze eigenlijk met beide benen op de grond hoort te staan. Maar wat het echt afschuwelijk maakt is het feit dat ze een dochtertje heeft en getrouwd is met een geweldige man. 
Toby veranderd terug en sluit zich helemaal af van de wereld. Haar man en kind accepteren haar niet (denken waarschijnlijk dat ze weggelopen is). Zelf wil ze met de Faerie wereld niks te maken hebben. Maar zo makkelijk laten Faeries zich niet afschepen.

Seanan heeft, zoals ik al eerder benoemde, een prettige manier van schrijven. Vlot, gedetailleerd en haar karakters voelen zo echt aan. Het zijn stuk voor stuk sterke mensen met zwakke kanten. Die combinatie vind ik heerlijk en zeer menselijk... ook al is Toby maar half mens.
Ik zou zeggen, probeer deze serie eens. Het is een volwassen serie, waardoor het misschien niet geschikt is voor iedereen. Mensen die de Sookie Stackhouse boeken leuk vonden, de Fever boeken van Karen Marie Moning of de Chicagoland Vampires van Chloe Neill, zullen dit boek heerlijk vinden! 

 Beoordeling:
1. Cover 3/5 
Ik ben absoluut geen fan van de covers. Ze zijn mooi, maar niet helemaal mijn stijltje. Dat is dus heel persoonlijk! Want mensen met een andere smaak zullen ze waarschijnlijk wel tof vinden!
2. Verhaal 4/5
Het verhaal is heerlijk. Ik ga niet teveel erover zeggen, behalve dat je altijd verrast wordt. Ook is er in elk boek sprake van een mysterie of moordzaak, de oplossing hiervan heb ik altijd pas op het allerlaatste moment door! Heerlijk. Ook is het fijn om steeds meer over het persoonlijke leven van Toby en haar vrienden te weten te komen. En dan is er nog die kat, die sexy kat.
3. Personages 4/5
Ik was vanaf het begin al fan van Toby. Het is leuk om te merken hoe ze soms gevechten met zichzelf heeft in haar hoofd en hoe ze zich soms krachtig voordoet terwijl je weet dat ze staat te trillen op haar benen. Ik vind het leuk om te merken dat we nog steeds niet alles over Toby en haar familie weten, ook de wereld wordt steeds iets uitgebreid. Daarnaast komen er steeds meer karakters tevoorschijn, overal worden vriendschappen gevormd. Helaas zijn dit ook boeken waarin niet alle vrienden het overleven.

4. Wereld 3/5
De wereld is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik weet de basis en krijg steeds meer details te weten, dit is fijn omdat het anders waarschijnlijk snel saai wordt. 
5. Schrijfstijl 5/5
Seanan McGuire, ik kan gewoon niks verkeerds op haar aanmerken. Misschien dat haar vrouwelijke karakters toch wel iets te sterk zijn? Ach, ik ben gewoon een fan.


Dat geeft dit boek een beoordeling van 4/5 punten!


Koop hier!
Engels: Bol , Selexyz , Bookdepository, Amazon

Is dit een serie die jij zou willen lezen?

 


7 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een gave reeks. Ik kende hem nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al meer van deze serie gehoord maar om de een of andere reden nooit echt de motivatie gehad om deze serie te gaan lezen. Misschien wordt het toch maar eens tijd dat ik het eerste deel ga lezen om te zien of dit een serie voor mij is of niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. btw heb eerste boek van deze serie net aan mijn to-read list toegevoegd. De duitse covers zijn wel mooi. Ik ben ook niet zo'n fan van deze covers al is het wel echt zo'n cover waarvan je weet dat het een urban fantasy book moet zijn.

      Verwijderen
    2. Haha, ik kan alleen geen duits lezen :( Maar je hebt helemaal gelijk, die covers zijn echt beter... Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste urban fantasy covers niet zo vind :O

      Verwijderen
  3. Oh, ik wist niet dat zij ook Mira Grant is! Ik kan niet wachten om de Feed boeken te lezen, want ik ben altijd gek op zombieboeken :D Ik heb ook al veel dingen over deze serie gehoord en het klinkt best goed!

    Mel@thedailyprophecy.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vinden wij erg leuk! We proberen er dan ook altijd op te reageren.