maandag 25 maart 2013

Recensie: Nerve - Jeanne Ryan

Titel: Lef - Life is Not a Game (oorspronkelijke titel: Nerve)
Auteur: Jeanne Ryan
Genre: Young Adult, Fictie
Format: Paperback ARC
Publicatie datum: 13 september 2012 
Talen: Engels, Nederlands

Samenvatting van Goodreads:

Vey is uitverkoren om mee te spelen in Nerve, een anoniem spel dat live online wordt uitgezonden en waarbij alles draait om durven en je grenzen verleggen. Het is eng om te merken hoe goed de spelmakers haar kennen. 
Vey wordt met prijzen verleid die van haar persoonlijke internetpagina zijn gehaald en ze wordt gekoppeld in een team met de perfecte jongen, de woest aantrekkelijke Ian. In het begin is alles nog geweldig. Vey en Ian krijgen veel fans die hen aanmoedigen om steeds risicovollere uitdagingen aan te gaan waarbij veel te winnen valt. 
Maar dan krijgt het spel een onaangename wending; ze spelen alles of niets en moeten zelfs hun eigen leven op het spel zetten.


Lef - Life is not a gameIk kreeg dit boek ongeveer een jaar geleden, doordat ik meedeed aan een wedstrijd. Ik was er super blij mee! Voornamelijk omdat de cover super spannend is en de samenvatting erg spannend klonk. Ik heb hem gelezen in het Engels. Ik ben de Nederlandse cover eens gaan bekijken, maar moet eerlijk zeggen dat ik die een stuk minder boeiend vind. Ik zou eerlijk gezegd het boek niet van uit een winkelschap pakken. Ik vind de combinatie van de kleuren niet zo mooi!

Maar het gaat allemaal natuurlijk om het verhaal! (Don't judge a book by it's cover!) En het verhaal is leuk! Ik heb de ARC gelezen, dus het zou best kunnen dat er nog kleine aanpassingen gedaan zijn. Maar na het lezen van de ARC was ik redelijk enthousiast! Het is een origineel idee. Vey is een normale meid, met een normaal leven. Ze vind zichzelf niet heel bijzonder, ze heeft enorm strenge ouders en een normaal aantal vrienden. En natuurlijk een heel normale crush op de populairste jongen van de school. Maar dan doet ze voor de grap een Nerve opdracht en laat ze een schoolvriend die opnemen. En blijkbaar maakt dat indruk, want Nerve nodigt haar uit om verder te spelen! Ze krijgt iets aangeboden wat ze niet kan afwijzen, haar droom! Nerve lijkt zo leuk, maar Vey voelt al snel aan dat dingen te ver gaan. Maar Vey zit er nu zo diep in dat ze er niet zomaar uit kan stappen. En waarom voelt het alsof ze Nerve niet zal overleven?

Nerve/Lef zou het goed doen op het grote scherm. Echt waar! Als boek zit er iets te weinig diepgang in. Ook is het tijdsverloop niet realistisch (het speelt zich af in ongeveer 2 dagen...). Ik had graag gezien dat de schrijfster dit iets uitgebreid had. Sowieso was het boek vrij kort, ik had graag meer gelezen over spannende Nerve opdrachten, maar dan meer gecombineerd met haar 'normale' leven. Ik had het verhaal beter gevonden als het over langere tijd had afgespeeld, dan had Jeanne Ryan ook dieper in kunnen gaan op Vey haar twijfels en onzekerheden. Dit was voor mij realistischer geweest.
En nu kappen met dat gezeur, want het neemt niet weg dat het entertaining was. Het boek is spannend en grappig vanaf de eerste pagina, je gaat enorm twijfelen aan de loyaliteit van de medepersonages. Ook het eindspel van Nerve is heel cool en het einde laat merken dat er nog een opening is voor een tweede boek.

Beoordeling:
1. Cover 3/5 
Ik vind de Engelse cover erg mooi, de Nederlandse helaas iets minder. Zoals ik al eerder aangaf vind ik de kleur combinatie niet mooi en het geeft de sfeer van het boek niet goed weer.
2. Verhaal 3/5
Het verhaal is boeiend, wel wat kort.
3. Personages 3/5
De personages zijn grappig en boeiend. Door dat het boek zich afspeelt over een korte periode is er wel sprake van weinig diepgang, dit kan ook te maken hebben met het feit dat het een actiegericht boek is.

4. Wereld 3/5
Over de wereld leer je niet zoveel. Wel krijg je goede omschrijvingen van de omgeving waarin ze zich bevinden.
5. Schrijfstijl 3/5
Jeanne Ryan is qua schrijfstijl niet heel apart, maar zeker niet slecht!


Dat geeft dit boek een beoordeling van 3/5 punten!


Heb jij dit boek al gelezen? Dan ben ik erg nieuwsgierig naar wat jij er van vond! Laat een reactie achter!

4 opmerkingen:

  1. Ik zou de Nederlandse versie zo voorbij lopen in de winkel, maar dat heb ik eigenlijk met de meeste boeken wel. Ik ben zo blij dat ik ze gewoon in het Engels kan lezen en kopen.

    Ik kan mij voorstellen dat 2 dagen nogal te kort aan voelt voor een boek, vooral eentje met zo'n inhoud. Jammer dat het boek hier een beetje te kort schiet, maar het klinkt wel interessant genoeg om een keer te proberen!

    Mel@thedailyprophecy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De samenvatting klinkt weel heel erg tof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. click to investigate investigate this site click here to find out more click this site Click This Link Chloe Dolabuy

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties vinden wij erg leuk! We proberen er dan ook altijd op te reageren.